gammal

Det norra halvklotet har t.ex. bättre miljö för att odla fram majoriteten av ätbara växter, eftersom att södra halvklotet är väldigt varmt, blir jorden torr och det finns inte så mycket odlingsmöjligheter. Samtidigt var det norra halvklotet väldigt duktiga på att utnyttja det södra klotets tillgångar, genom att köpa saker som bara södra halvklotet hade, t.ex. bomull för billiga pengar, och sedan sälja saker som södra halvklotet inte hade tillgång till för fler pengar. Eftersom att ekonomin för de länderna då rasar, får de låna pengar av i-länderna.
Men u-länderna har inte råd att betala, och räntan höjs och det blir i princip omöjligt för u-länderna att betala tillbaka. För att u-länderna ska försöka få igång sin verksamhet får de låna mer pengar, men de har fortfarande inte råd att betala tillbaka med höga räntor. På så vis hamnar u-länderna i en skuldkris, som de antagligen inte kan ta sig ur utan våran hjälp. Eftersom de flesta i-länder har pengar så att det räcker och blir över, tycker jag att vi kan ha lite överseende med skulderna och hjälpa u-länderna att bygga upp industrier t.ex. så att länderna kan komma igång.


Så som det ser ut har u-länderna inte mycket att komma med. De är fortfarande många steg efter oss vad gäller utvecklingen och de skulle nog bli bättre ifall de verkligen fick de hjälpen de behövde. De har ju benämningen u-länder, som betyder utvecklingsländer, vilket i sin tur betyder att de länderna har utvecklingspotential. Om de har potential att bli bättre, varför inte hjälpa till och se till att utvecklingsländerna verkligen utvecklas?


Kommentarer
Postat av: Viktor

vad är du berädd att betala för ett par nya jeans, jumpapjuck eller en kopp kaffe?

2007-03-14 @ 19:29:43
URL: http://oogieboogieman.blogg.se
Postat av: Matilda

Jag förstår inte vad du vill ha fram?

2007-03-14 @ 20:41:17
URL: http://allrightnow.webblogg.se/
Postat av: Viktor

ähh var bara på pisshumör å såg allt i nyanser av svart. Nu har jag ättit en appelsin, filat på fingrarna så att de är rättså mycket av mitt skinn som nuddar tangenterna så nu tror jag att det finns hopp för värden. min refferens var till att vi är för bekväma för att på riktigt offra någott för å få ordning på skiten. Det fins ju andra vägar att gå än att bojkotta orätvisa produkter även om det ju vore najs och skulle typ gå sååååååå mycket fortare om alla gjorde det.

2007-03-14 @ 23:02:21
URL: http://oogieboogieman.blogg.se
Postat av: Matilda

Haha. Ja alltså du har rätt - vi är ju bekväma annars skulle det gjorts något för länge sen. Men jag skulle iallafall kunna ändra min livsstil någorlunda ifall jag visste att det skulle bli bättre ifall jag hade det på papper liksom att det var säkert.

2007-03-14 @ 23:06:34
URL: http://allrightnow.webblogg.se/
Postat av: Viktor

Ja det är ju så att man betalar ju inte mer än man måste för ett par nya jeans. å "vad gör det för skilland om jag syr mina egna alla andra köper ju Disel från kinesiska sweatshops" å rättvisemärkt kaffe e inte lika gott som gevalias colombiarost. så det är ju tur att det inte bara är negativt med sweatshops. man kan ju liksom tänka på att det ju är ett steg i rätt riktning å att det inte var länge sedan vi hadde sånna här i sverige för å inte tala om singapor å hongkong där ju folk lever rätt ok idag. Det är bara det att det e lite svårare när man åker nattbussen förbi shiftbytet i shenzen och ser de 12 åriga flickorna som går av/på sitt shift KL3 på natten. Men peppar peppar det är bättre nu än för bara 5 år sen.

2007-03-14 @ 23:18:39
URL: http://oogieboogieman.blogg.se
Postat av: Viktor

fan jag e skitsofreen ska va glad å kanske försöka sova i natt...

2007-03-14 @ 23:20:04
URL: http://oogieboogieman.blogg.se
Postat av: Matilda

Ja absolut - utvecklingen går frammåt och förhoppningsvis går den frammåt åt rätt håll. Men människan lägger så jäkla mycket tid och pengar på onödig utveckling typ mobiltelefonkameror med inbyggd mp3spelare och inbyggdd skrivare som kan användas under vatten och TILLLOCHMED flyga. Vad har man för användningd av såna saker egentligen när man kan lägga pengar på annat viktigare?

Asså jag borde sova nu det är inte bra för min hjärna och jag ursäktar ifall du itne fattar ett piss av vad jag skriver - det gör jag knappt själv

2007-03-14 @ 23:22:38
URL: http://allrightnow.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0