Kommunikation

Tänk dig att du står och tittar på två olika gäng, kanske i någon gymnasiebyggnad eller i alla fall någonstans där folk är mellan 13-15 år gamla ungefär. Du ser en tjej ansluta sig till det ena gänget, hon möts av både kramar och pussar på kinden och gälla utrop om hur fint hennes hår är. Själv fnittrar hon lite och säger förstrött "Tack" och är inte långsam med att ge komplimanger tillbaka om hur fin tröja en tjej har, och hur snyggt halsband en annan har. Snart ansluter sig även an tjej till det andra gänget. Det hon möts av är dunkar i ryggan samt ett "Tjena din jävla nöt". Hon skrattar högt och säger nonchalant "Tja din analballe".


Helt klart skulle ju de flesta tycka att relationen mellan tjejerna i det första gänget är absolut bäst. Men är det verkligen så? Är det inte viktigare att kunna känna att man älskar varandra så mycket att man kan säga saker som i andras ögon är fullständig oanständiga, och ändå liksom inte bry sig?


Enligt mig så har tjejerna i det andra gänget en bra mycket kärleksfullare relation, hur nu det går ihop vet jag inte riktigt. Men att man känner sig trygg hos de man ska umgås med är nog prio ett och att kunna kalla varandra (o)schyssta smeknamn är väl ändå ett bevis på att man känner sig trygg med dom? - Man vet att de inte blir sura för en sån liten sak.


Att man måste överösa varandra med kommentarer för att känna en slags stabil trygghet är ju egentligen bara helt fel. Självklart är detta himla subjektivt men nu skriver jag ju ur mitt eget perspektiv.


Jag har nog ganska stabila relationer till de flesta av mina kompisar. Jag tycker det bara är mysko och avskräckande ifall någon börjar ge mig gulliga kommentarer och små spontana kramar lite då och då, eftersom det skapar en falsk trygghet som jag inte känner igen mig i. Vi, kasper o Jesper o Jonatan, kan kalla varandra i princip vad som helst och det värsta som händer är väl att vi börjar garva så att vi får ont i magen när vi kommit på ännu ett oanständigt smeknamn.


Ett annat exempel är något så enkelt som när man ska säga hejdå när man ska logga ut från typ MSN. Har vart med om många gånger att dom skriver Puss och kram <3333 Älskar deej <3333. Mina enda reaktion blir; "WTF!?" Det jag skriver till mina närmaste kompisar när jag ska logga ut är typ "Puss och bajs och god natt Britta din fitta". Och det är ändå det kärleksfullaste i min skala.


Vet ju inte, jag kanske bara lever i min egna lilla kärlekslösa betongbubbla men nog tror jag fan att jag har en rätt kärleksfull relation till de flesta av mina kompisar i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, man blir ju nästan lite rädd om man inte får höra att man är en ringmuskel åtminstone en gång per dag

2007-05-29 @ 21:00:39
Postat av: Matilda

Ja precis! Asså det är ju vårat sätt att visa vår kärlek, ellerhur.

2007-05-29 @ 21:07:49
URL: http://allrightnow.webblogg.se/
Postat av: Malin

Man är inte 13-15 när man går i gymnasiet.

2007-05-30 @ 17:32:58
URL: http://malinrosborg.blogg.se
Postat av: Malin

Man är inte 13-15 när man går i gymnasiet.

2007-05-30 @ 17:33:02
URL: http://malinrosborg.blogg.se
Postat av: Matilda

För det första; "någon gymnasiebyggnad ELLER i alla fall någonstans där folk är mellan 13-15 år gamla ungefär"
För det andra; Jag vet en hel drös med personer som varit femton år när de börjar gymnasiet.

2007-05-30 @ 19:40:17
URL: http://allrightnow.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0