Astrid ma woman

"Hon var så gruvligt stark, att i hela världen fanns det ingen polis, som var så stark som hon. Hon kunde lyfta en hel häst, om hon ville. Och det ville hon. Hon hade en egen häst, som hon hade köpt för en av sina många gullpengar samma dag som hon kom hem till Villa Villekulla. Hon hade alltid längtat efter en egen häst. Och nu bodde han på verandan. Men när Pippi ville dricka sitt eftermiddagkaffe där, lyfte hon utan vidare ut honom i trädgården."

- ur "Boken om Pippi Långstrump"

Jag ska, nu på steg 35 i svenska, tilldela ett litteraturpris till en random författare som man får välja helt själv. Med den fantastiska dosen fantasi jag har, så har jag valt att tilldela Astrid Lindgren. Och nog är Astrid Lindgren en av mina favoritförfattare. Jag hittade en gammal, gammal bok i bokhyllan "Boken om Pippi Långstrump". Minns när mamma läste den högt för mig, några sidor varje kväll. Boken är alldeles gammal och nött och hela ryggen är avskalad liksom. Den är inte så överdrivet gammal egentligen, tryckt 1985 men den känns så himla sliten.. sidorna är alldelels gulnande och det känns som hela boken ska falla isär när man öppnar den.

Men trots den risken hade jag tänkt börja läsa i den. Helst av allt vill jag läsa "Ronja Rövardotter", men den boken verkar av någon outgrundlig anledning försvunnit ut i tomma intet.

Men först av allt måste jag skriva klart mitt tal till svenska 35 dårå. Jag är inte så bra på att formulera mig och sätta ord på mina tankar. Varför Astrid Lindgren förtjänar priset, osv. Men jag får väl kladda ihop något.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0